Biegać czy nie biegać?

Co robić, kiedy jesteśmy przyzwyczajeni do codziennej aktywności fizycznej na dworze, a zewsząd dochodzą do nas głosy, że przebywanie na otwartym powietrzu może nam szkodzić?

Smog okiem lekarza

Czytaj następny

Udostępnij

Dla nas – biegaczy, podstawowe pytanie brzmi - jak smog wpływa na zaplanowane przez nas treningi biegowe?

Co robić, kiedy jesteśmy przyzwyczajeni do codziennej aktywności fizycznej na dworze, a zewsząd dochodzą do nas głosy, że przebywanie na otwartym powietrzu może nam szkodzić?

U biegaczy smog nie tylko znacznie obniża wydolność organizmu, ale może również powodować wiele chorób serca czy układu oddechowego. Wdychane w smogu szkodliwe związki chemiczne przenikają do krwi i w ten sposób zatruwają nasze organizmy. Jednak nie możemy zapomnieć o tym, że bieganie dużo lepiej wpływa na naszą sprawność, niż całkowity brak aktywności. Nie należy zatem unikać biegania w aglomeracji miejskiej nawet, jeśli nie ma krystalicznie czystego powietrza. Jednak taką aktywność fizyczną trzeba starannie zaplanować.

To co mamy robić, aby zachować aktywność fizyczną w czasie sezonu smogowego?

Tak naprawdę nie ma jasnej odpowiedzi na to pytanie. Jeżeli ktoś ma zdiagnozowane problemy z układem oddechowym lub jest astmatykiem to zdecydowanie powinien unikać biegania na dworze, jeżeli powietrze jest mocno zanieczyszczone. Jednak pozostali mogą zaopatrzyć się w specjalne maski smogowe i dzięki nim podejmować aktywność fizyczną na powietrzu. Są też inne sposoby - o to kilka przykładów.

1. Większość biegaczy nie lubi takiego rozwiązania, ale bieżnia elektryczna jest bardzo dobrym wyjściem, kiedy za oknem powietrze jest mocno zanieczyszczone. Dzięki klubom fitness z nowoczesnymi bieżniami elektrycznymi i filtrami powietrza, można spokojnie odbyć trening biegowy, przy okazji poćwiczyć na innych sprzętach do ćwiczeń i nie martwić się o smog panujący za oknem.

2. Obecnie dostępne są dedykowane smogowi strony internetowe i aplikacje smartfonowe, które w czasie rzeczywistym pokazują, jaka jest jakość powietrza w miejscach, gdzie rozlokowane są czujniki. Dzięki nim widzimy, gdzie w danym momencie są zielone punkty oznaczające powietrze dobrej jakości. W takich miejscach bieganie jest bezpieczne. Warto na bieżąco śledzić mapy zanieczyszczeń nie tylko w celach treningowych. Nawet spacer lepiej zaplanować na czas, kiedy powietrze jest najczystsze.

3. Kolejnym pomysłem na uniknięcie smogu jest bieganie z samego rana. Nie jest to norma, ale przeważnie najmniejsze zanieczyszczenie powietrza jest notowane w godzinach porannych. Dlatego warto wybrać się na trening, kiedy większość ludzi jeszcze śpi. Oczywiście wcześniej trzeba sprawdzić smogową prognozę pogody – dzięki niej będziemy mogli odpowiednio zaplanować nasze treningi i uniknąć niepotrzebnego wstawania, gdyby miało się okazać, że danego dnia powietrze rano nie jest czyste.

4. Co więcej, jeżeli macie taką możliwość to warto na treningi uciekać poza miasto. Zwykle poza centrum aglomeracji powietrze jest czystsze, choć np. w okolicach Warszawy jest dokładnie odwrotnie. Tutaj zanieczyszczeni napływają do miasta z okolicznych miejscowości. Dlatego pamiętajcie, sam las nie oznacza, że powietrze jest czyste.

Na koniec najprostszy sposób na uniknięcie zwiększonej ekspozycji na smog. Może po prostu czasem warto odpuścić trening biegowy na dworze? Zamiast biegania, można zdecydować się na basen, czy na siłownię – zwłaszcza jeżeli takie miejsca są wyposażone w system filtrowania powietrza.

Jak widzicie, istnieje wiele sposobów na aktywność fizyczną w czasie sezonu smogowego. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

Warto wiedzieć więcej